Hvorfor kriger vi?
De aller fleste synes at krig er fælt. Det skaper kaos, utrygghet, smerte og adskillelse. Så hvorfor blir det krig? Hva vil man oppnå?
Gruppe
1+ og plenumTid
45 minForarbeid
Velge ut noen kriger/konflikter, gjerne fra listen nedenfor.Utstyr
Pc/nettbrettLæringsaktivitet
- Introduksjon av tema
- Lese felles fra modul 2a: Hvorfor kriger vi?
- Hver elev får tildelt én konflikt/krig, som de skal undersøke opprinnelsen til. (Velger du fra tabellen nedenfor, får du/de også med en lenke som gir god informasjon.
- Eleven skriver en kort tekst om årsaken til konflikten/krigen.
- I plenum lager dere et skjema der dere klassifiserer krigene ut fra årsaksforklaring. Mulige kolonner: landområder, hevn, naturressurser, ønske om makt. Årsaken til en krig er som oftest kompleks, og en og samme krig vil derfor kunne plasseres i flere kolonner. Hensikten med denne øvelsen er primært å løfte fram ulike forklaringer, ikke at elevene skal klare en «fasit».
Forslag til konflikter å ta for seg:
Konflikt | Når | Lenke til fagartikkel |
---|---|---|
Palestina-krigen | 1947-1949 | https://www.nupi.no/Skole/HHD-Artikler/2018/Hvorfor-er-det-ikke-fred-mellom-Israel-og-palestinerne#part4 |
Peleponneskrigen | 431-404 f.Kr | https://www.belfercenter.org/thucydides-trap/overview-thucydides-trap |
Første verdenskrig | 1914-1918 | https://snl.no/første_verdenskrig |
Afghanistan | 2001- | https://www.xn--slvberget-l8a.no/Laering/Nord-Soer-Biblioteket/Spoersmaal-og-svar/Hvorfor-er-det-krig-i-Afghanistan |
Syria | 2011- | https://www.youtube.com/watch?v=494Frhjt-4M |
Ukraina | 2014- | https://www.aftenposten.no/verden/i/yvGgE/forstaa-krisen-i-ukraina-i-seks-punkter |
Forankring i fagfornyelsen
-
Overordnet del
Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.
Innsikt i vår historie og kultur er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet.
-
Kompetansemål i fagene
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og
-
Tverrfaglige temaer
I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar.
-
Grunnleggende ferdigheter
Å kunne skrive i samfunnsfag inneber å planleggje, utforme og arbeide med tekstar som er tilpassa formålet med skrivinga. Det inneber òg å dele, formidle og presentere kunnskap og informasjon skriftleg og å bruke samfunnsfaglege omgrep, byggje opp argumentasjon og utforske og problematisere samfunnsfaglege tema.
Utviklinga av skriveferdigheiter i faget (samfunnsfag) går frå å formulere enkle faktasetningar og spørsmål og vise til kjelder, til å skrive fagtekstar, drøfte problemstillingar og vise til meir komplekse kjelder.
Å kunne lese i samfunnsfag inneber å utforske, tolke og reflektere kritisk over ulike historiske, geografiske og samfunnskunnskaplege kjelder.